• C5 PORTUGALIA

12-18 CZERWCA 2022

e-book about LTT in Portugal

DALEKA WYPRAWA DO PORTUGALII

Kolejny bardzo ciekawy tydzień przeżyło 5 uczniów z klas VIII Agnieszka P, Oliwia K, Maria M, Karina M i Marek B ze Szkoły Podstawowej Nr 1 w Starej Wsi w ramach realizowanego projektu Erasmus + Do Best With

Tym razem mieliśmy przyjemność być w państwie położonym w zachodniej części Europy Południowej na południowym zachodzie Półwyspu Iberyjskiego w Portugalii, która jest najdalej wysuniętym na zachód państwem Europy. Dokładnie dotarliśmy do portugalskiej szkoły Agrupamento de Escolas António Correia Oliveira znajdującej się w Esposende. Jest to jedyne miasteczko w Portugalii połączone bezpośrednio z Oceanem Atlantyckim a ma do zaoferowania rozległe piaszczyste wydmy, lasy sosnowe,wzgórza, kamieniste wybrzeża klifowe, rzeki i morze.

Zajęcia zostaly dla nas zorganizowane przez głównego koordynatora projektu. Tym razem motywem przewodnim naszego spotkania było kompostowanie. Learning Teaching Trening to nie tylko wyjazdy do partnerów projektu, ale równocześnie to zajęcia i warsztaty projektowe powiązane tematycznie ze sobą. Uczniowie nie tylko brali udział w warsztatach ale również mogli zwiedzić kilka bardzo ciekawych miejsc. I tak zwiedziliśmy Bragę, jedno z najstarszych miast w Portugalii, które jest również jednym z najstarszych miast chrześcijańskich na świecie, gdzie przepiękne surowe koscioły zachwycają swoją prostotą a jednocześnie przepięnym wystrojem wnętrz, które zachęca do pozostania w nich na dłużej. Porto, które jest drugą co do wielkości metropolią w państwie, po Lizbonie. Jest ono określane jako Miasto Mostów, tradycyjnie nazywano je także Miastem Niezwyciężonym albo Stolicą Północy. Miasto niezwykle malownicze gdzie czerwone dachy domów przykuwaja naszą uwagę oraz kolorowe ściany częste wyłożone ciekawymi obrazakami z ceramicznych płytek.

Nasz portugalski koordynator tak zorganizował dla nas zajęcia, że pomimo iż mieszkaliśmy w hotelu z basenem, na basenie byliśmy tylko 15 minut, a na spotkanie z Oceanem Atlantyckim musieliśmy przeznaczyć wolny wieczór. Nie mniej jednak to wynagrodziły nam zajecia w ostatnim dniu, które opisują uczniowie.

GALERIA

Szkolny koordynator projektu

Maria Kita

Sprawozdanie uczniów z pobytu w Portugalii

PONIEDZIAŁEK 13 czerwca 2022

Poniedziałek zaczęliśmy od obejrzenia i wysłuchania cudownego przywitania przez szkołę w Portugalii, wszystkich grup z Erasmusa. Mieliśmy przyjemność zobaczyć tradycyjne stroje portugalskie oraz wysłuchać przepięknej piosenki zaśpiewanej przez tamtejszych uczniów.  Każdy uczestnik otrzymał prezent z pamiątkami z Esposende. Uczniowie oprowadzili nas po całej szkole i opowiedzieli o niej mnóstwo ciekawych rzeczy. Uczniowie z Bułgarii, Rumuni, Turcji i Portugalii pokazali nam przygotowane przez siebie prezentacje i filmy. Po oglądaniu poszliśmy na szkolną stołówkę, gdzie zjedliśmy przepyszną zupę, makaron z mięsem i warzywami, a do tego bułki i świeże owoce. Lunch był wyśmienity. W ten sam dzień poszliśmy zwiedzać miasto, zobaczyliśmy wiele ciekawych miejsc, takich jak: biblioteki, muzea, a także mnóstwo rzeźb. Warto też wspomnieć, że Esposende graniczy z Oceanem Atlantyckim, co sprawia, że było tam jeszcze lepiej.

Po zakończeniu zwiedzania miasta udaliśmy się na spotkanie z jego władzami.

Pokazano nam prezentację o wszystkim co możemy zobaczyć, zjeść i spotkać w Esposende . Nie obyło się też bez pamiątkowych zdjęć. Gdy wróciliśmy do hotelu, mieliśmy trochę czasu, by się przygotować, ponieważ po godzinie 18:00 rodziny uczniów z Portugalii zabierały nas do siebie na kolację. Wszyscy wrócili do hotelu około godziny 22:00. Myślę, że pierwszy dzień był cudowny, i że na długo zostanie on w naszej pamięci.

Oliwia Kurnyta

WTOREK  14 czerwca 2022

Wtorkowy dzień zaczęliśmy od śniadania w hotelowym bufecie. Następnie poszliśmy pieszo do szkoły w której czekały na nas zajęcia z kompostowania, gdzie w parach wykonywaliśmy ozdoby z kwiatków które później ozdobiły Portugalską szkołę.

Po skończonych zajęciach nasz team prezentował prezentację: o szkole (Agnieszka P.), warzywach (Oliwia K.), owocach (Karina M.) i sałatkach (Maria M.) oraz graliśmy w Kahoota zrobionego przez Marka B.

Na obiad udaliśmy się do szkolnej stołówki gdzie czekała na nas zupa, ziemniaki z warzywami i filetem z kurczaka. Nie zabrakło również pysznych i świeżych owoców. Po obiedzie pojechaliśmy autobusem do starego miasta Bragi w którym zwiedzaliśmy kościoły, pięknie ozdobione ulice i ogrody. Pogoda była czasem nie do wytrzymania ponieważ było około 35 stopni Celsjusza.

Po zwiedzeniu miasta, zjedzeniu pysznych lodów i zrobieniu milionów zdjęć, wyczerpani wróciliśmy do hotelu. Mieliśmy godzinę na odpoczynek i przebranie się ponieważ o 18:30 czekały na nas rodziny uczniów, którzy gościli nas wieczorami przez dwa dni. Rodziny przygotowały dla nas pyszne kolacje – w naszym przypadku (ja byłam z Oliwią Kurnytą) była to zapiekanka z serem i rybą która rozpływała się w ustach, była naprawdę pyszna. Na deser dostaliśmy czekoladowe ciastko z płynnym środkiem i lodami - też były pyszne! Na koniec spotkania dostaliśmy od nich prezent czym był notes w tradycyjnych portugalskich wzorach, długopis i magnes z nazwą miasta Esposende. Oczywiście muszę wspomnieć o tym, że również podarowaliśmy rodzinom prezenty. Były to polskie słodycze. Po kolacji i po pożegnaniu z rodziną, poszliśmy z przyjaciółką Diany na spacer żeby zobaczyć zachód słońca nad Oceanem Atlantyckim. Po godzinie 22:00 wróciliśmy do hotelu i poszliśmy spać.

Agnieszka Pałka

ŚRODA 15 czerwca 2022

Wstaliśmy rano i poszliśmy do hotelowej restauracji zjeść śniadanie. Potem idziemy do szkoły o 9.30 rano aby przygotować szkołę na zakończenie roku szkolnego. Udekorowaliśmy ją wspólnie z grupami z innych krajów oraz z uczniami z portugalskiej szkoły. Mają w tej szkole taki zwyczaj, że na zakończenie roku szkolnego organizują wspólnie z nauczycielami piknik, na który zapraszją wszystkich rodzicow i dziadków. Świetnie się przy tym bawiliśmy. O 12.30 poszliśmy zjeść lunch w szkolnej stołówce jak to było co dzień. Szczerze, nie pamiętam co zjedliśmy ale szkolne lunch-e są tam bardzo smaczne, gdzie serwowane są zupy, drugie dane no i oczywiście obowiazkowo owoce. Potem pojechaliśmy do ośrodka, by nauczyć się kompostować. Wracając do hotelu zwiedziliśmy również dawną rzymską osadę sprzed 2000 lat. Wróciliśmy do hotelu. O godzinie 20:00 poszliśmy na zakończenie roku szkolnego w szkole w Esposende, jednak była burza i wielki tłum. Było ponad 1000 osób przez co się szybko zmyliśmy. Wróciliśmy do hotelu około 21:00 i poszlismy nad Ocean Atlantycki by chociaż raz zamoczyc w nim nogi.

Marek Bulanda

CZWARTEK  16 czerwca 2022

Rano w czwartek, jak co dzień zjedliśmy przepyszne śniadanie w hotelowej restauracji. Następnie poszliśmy do szkoły, z której wyjechaliśmy wraz z uczniami z pozostałych krajów do wielkiego miasta Porto. Mimo że łapał nas często deszcz świetnie się bawiliśmy. Byliśmy w zabytkowym kościele, za który niestety musieliśmy zapłacić. Najbardziej zachwycił nas most Ludwika I na którym spędziliśmy najwięcej czasu, nie mogąc oderwać się od zapierających dech w piersiach widoku. Bardzo podobał się nam również kolejka linowa nad rzeką, którą jechaliśmy. Zjedliśmy tam przepyszny obiad. Restauracja nie wyglądała zachęcająco, ale jedzenie zrobiło na nas wrażenie. Zdjęć z tego wypadu w galeriach mamy pełno. Wieczorem wszyscy wróciliśmy bardzo zadowoleni. Udaliśmy się nad ocean i moczyliśmy nogi. Nasze ubrania też ucierpiały. Ten dzień był dla nas najlepszy.

Karina Mamak

PIĄTEK  17 czerwca 2022
          Piątek był bardzo przyjemnym dniem. Mieliśmy okazję trochę odpocząć i pospać dłużej. Pierwszą rzeczą jaką zrobiliśmy rano, było śniadanie. Po śniadaniu wybraliśmy się na testy COVID. Następnie udaliśmy się na zakupy, żeby kupić charakterystyczne dla Portugalii jedzenie i słodycze dla rodziców i rodzeństwa. Po lunch-u, który kolejny raz zjedliśmy w portugalskiej szkole pojechaliśmy na rowerach popływać kajakami. Świetnie spędziliśmy tam czas. Pływanie na kajakach okazało się łatwiejsze niż każdy z nas myślał. Po powrocie z kajaków, który oczywiście był na rowerach, mieliśmy chwilę czasu dla siebie. Ale jak to co dzień bywało była to dosłownie chwilka i musieliśmy się wówczas przygotować na pożegnalny obiad. Następnie poszliśmy na imprezę pożegnalną do szkoły. Rodzice uczniów z Portugalii przygotowali mnóstwo pysznego jedzenia. Mogliśmy posmakować tradycyjnych portugalskich potraw. Pożegnaliśmy się z nauczycielami oraz uczniami i wróciliśmy do hotelu. Było już późno a my musieliśmy się jeszcze spakować i przygotować do podróży do Polski. Już w sobotę o godzinie 2:30 rano wyjechaliśmy z Esposende na lotnisko do Porto. Dużo czasu spędziliśmy na lotniskach, ale ostatecznie wszyscy bezpiecznie dotarliśmy do domu. A w Krakowie na lotnisku czekali na nas stęsknieni za nami Rodzice. Było to dla nas bardzo miłe powitanie.

Majka Mąka

• Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Bohaterów Westerplatte w Starej Wsi
      • (18)3329291
      • Stara Wieś 549 34- 600 Limanowa Poland
      • Osoby wnoszące wnioski i skargi przyjmowane są, po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym, w następujących terminach: Wtorek w godzinach od 11:20-12:20 - dyrektor szkoły; Środa w godzinach od 10.00 do 11.00 - wicedyrektor. Skargi i wnioski przyjmowane są wyłącznie w formie pisemnej lub ustnie z wpisem do protokołu. Nie rozpatruje się skarg i wniosków nie zawierających imienia, nazwiska oraz adresu wnoszącego a także skarg i wniosków wnoszonych telefonicznie.
      • poniedziałek: 7.30- 15.30 wtorek: 7.30 - 15.30 środa: 7.30 - 15.30 czwartek: 7.30 - 15.30 piątek: 7.30 - 15.30