• Wymagania edukacyjne w szkole podstawowej

        •  

           Wymagania edukacyjne z informatyki dla klasy IV

           

          wymagania_edukacyjne_z_przedmiotu_informatyka_kl._4.pdf

            

          Wymagania edukacyjne z informatyki do klasy V

           

          1. Tworzenie rysunków

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • słucha poleceń nauczyciela i systematyczne wykonuje ćwiczenia,
          • stara się samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych,
          • rozwija indywidualne zdolności twórcze i wrażliwość estetyczną,
          • potrafi stosować komputer do podniesienia efektywności uczenia się,
          • potrafi odkrywać nowe obszary zastosowań komputera,
          • potrafi współpracować w grupie,
          • jest odpowiedzialny za powierzone zadania i zdyscyplinowany na lekcji.

           

           

          Ocena 6. Uczeń:

           

          • samodzielnie odszukuje opcje menu programu w celu wykonania konkretnej czynności, a w razie potrzeby korzysta z Pomocy do programu;
          • wyjaśnia różnicę między odbiciem lustrzanym w poziomie a obrotem o kąt 90°;
          • omawia proces powstawania obrazu komputerowego i wyjaśnia przeznaczenie karty graficznej;
          • rozwija indywidualne zdolności twórcze;
          • zna budowę jednostki centralnej i umie te elementy opisać;
          • wykonuje bezbłędnie zadania , twórczo i samodzielnie podchodzi do wykonywania nietypowych zadań.

           

           

          Ocena 5. Uczeń:

           

          • analizuje sytuację problemową i szuka rozwiązania problemu;
          • przekształca obraz: wykonuje odbicia lustrzane, obroty, pochylanie i rozciąganie obrazu;
          • wie, z czego składa się obraz komputerowy i jaka jest funkcja karty graficznej;
          • wykorzystuje możliwość włączenia linii siatki, aby poprawiać rysunki

           

          Ocena 4. Uczeń:

           

          • stosuje narzędzie Krzywa do tworzenia rysunków;
          • korzysta z Pomocy dostępnej w programach;
          • przekształca obraz: wykonuje pochylanie i rozciąganie obrazu;
          • wie, w jaki sposób dawniej tworzono obrazy;
          • wykorzystuje możliwość rysowania w powiększeniu, aby rysować bardziej precyzyjnie i poprawiać rysunki

           

          Ocena 3. Uczeń:

           

          • korzystając ze wzorca, wybiera sposób rysowania wielokątów;
          • wie, jak zastosować narzędzie Krzywa;
          • przekształca obraz: wykonuje odbicia lustrzane i obroty;
          • korzysta z narzędzia Lupa do powiększania obrazu;
          • tworzy nowe rysunki i modyfikuje rysunki gotowe, korzystając z poznanych możliwości edytora grafiki

           

          Ocena 2. Uczeń:

           

          • rysuje wielokąty, korzystając z narzędzia Wielokąt;
          • wykonuje odbicie lustrzane zaznaczonego fragmentu rysunku;
          • tworzy proste rysunki z wykorzystaniem poznanych narzędzi malarskich i operacji na fragmentach rysunku
          1. Komputer i programy komputerowe

          Osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • przestrzega zasad bezpiecznej pracy przy komputerze,
          • jest odpowiedzialny za ogólny porządek na stanowisku komputerowym,
          • stosuje zasady zdrowej pracy przy komputerze, w tym planuje przerwy w pracy i rekreację na świeżym powietrzu,
          • przestrzega zasad korzystania z licencjonowanego oprogramowania,
          • potrafi uszanować pracę innych, m.in. nie usuwa plików i nie kopiuje ich bez zgody autora lub nauczyciela,
          • potrafi z zaangażowaniem argumentować zagrożenia wynikające z korzystania z niewłaściwych gier komputerowych, m.in. nie korzysta z gier zawierających elementy przemocy i okrucieństwa oraz nie nakłania kolegów do korzystania z takich gier.

           

          Ocena 6. Uczeń:

          • korzystając z dodatkowych źródeł, odszukuje informacje na temat historii komputerów;
          • charakteryzuje komputery przenośne, uzupełniając informacje z dodatkowych źródeł;
          • odszukuje w Internecie więcej informacji na temat urządzeń do nawigacji satelitarnej;
          • nagrywa krótkie filmy, korzystając z aparatu cyfrowego, smartfonu lub kamery cyfrowej
          • wyjaśnia, czym jest UEFI (i jego poprzednik BIOS) i wyjaśnia, jaka jest jego rola w działaniu komputera;
          • zna podstawowe rodzaje licencji komputerowych i zasady korzystania z nich
          • korzystając z dodatkowych źródeł, odszukuje informacje na temat nośników pamięci masowej;
          • przegląda zasoby wybranego komputera; sprawdza ilość wolnego miejsca na dysku

          Ocena 5. Uczeń:

          • omawia przeznaczenie elementów zestawu komputerowego;
          • wyjaśnia, czym jest pamięć operacyjna RAM;
          • wyjaśnia różnicę pomiędzy pamięcią operacyjną a dyskiem twardym;
          • omawia cechy urządzeń mobilnych;
          • wykonuje zdjęcia aparatem cyfrowym lub smartfonem i przenosi je do pamięci komputera
          • omawia ogólnie procesy zachodzące podczas włączenia komputera
          • omawia przeznaczenie poszczególnych rodzajów nośników pamięci masowej;
          • wie, co to są zasoby komputera

          Ocena 4. Uczeń:

          • wymienia nazwy niektórych części zamkniętych we wspólnej obudowie komputera (płyta główna, procesor, pamięć operacyjna, dysk twardy);
          • omawia cechy komputerów przenośnych, m.in.: takich jak laptop, tablet;
          • wymienia urządzenia mobilne;
          • wyjaśnia przeznaczenie urządzeń do nagrywania obrazów, dźwięków i filmów tj. kamera internetowa, cyfrowy aparat fotograficzny,
          • wymienia cechy środowiska graficznego;
          • wie, na czym polega uruchamianie komputera, instalowanie i uruchamianie programu komputerowego;
          • wie, że nie wolno bezprawnie kopiować programów i kupować ich nielegalnych kopii
          • wie, co to jest pojemność nośników pamięci;
          • podaje przykładowe pojemności wybranych nośników pamięci masowych

          Ocena 3. Uczeń:

          • zna w podstawowym zakresie działanie komputera;
          • rozróżnia elementy zestawu komputerowego;
          • omawia przeznaczenie monitora, klawiatury i myszy;
          • podaje przykłady komputerów przenośnych;
          • potrafi poprawnie zalogować się do szkolnej sieci komputerowej i wylogować się;
          • omawia przeznaczenie urządzeń zewnętrznych
          • wymienia cechy środowiska graficznego;
          • wie, czym jest system operacyjny;
          • wie, na czym polega uruchamianie programów
          • omawia ogólnie nośniki pamięci masowej, m.in.: CD, DVD, urządzenie pendrive
          • swobodnie porusza się po strukturze folderów, aby odszukać potrzebny plik;
          • potrafi odpowiednio nazwać plik;

          Ocena 2. Uczeń:

          • określa typ komputera (komputerów) w pracowni komputerowej, np. PC, Mac;
          • loguje się do szkolnej sieci komputerowej i prawidłowo kończy pracę z komputerem
          • uruchamia programy w wybrany sposób, np. klikając ikonę na pulpicie kafelek na ekranie startowym lub z wykazu programów w menu Start
          • wymienia przykładowe nośniki pamięci masowej i wie, do czego służą
          • odszukuje zapisane pliki w strukturze folderów i otwiera je;
          • tworzy własne foldery, korzystając z odpowiedniej opcji menu;
          1. Komunikacja z wykorzystaniem Internetu

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • potrafi świadomie korzystać z Internetu,
          • jest odpowiedzialny za siebie i innych – potrafi z zaangażowaniem argumentować zagrożenia wynikające z niewłaściwego wyboru źródła informacji i samej informacji, m.in. nie wchodzi na strony obrażające godność osobistą, propagujące treści niezgodne z zasadami właściwego zachowania, zawierające obraźliwe i wulgarne teksty, propagujące przemoc,
          • unika nawiązywania poprzez Internet kontaktów z nieznajomymi osobami,
          • stosuje zasady taktowanego zachowania w Internecie, m.in. przestrzega podstawowych zasad netykiety,
          • korzysta z cudzych materiałów w sposób zgodny z prawem.

           

           

          Ocena 6. Uczeń:

          • poprawnie redaguje list elektroniczny, stosując zasady redagowania tekstu i zasady netykiety;
          • zna różnicę między formatem tekstowym a HTML;
          • sprawnie korzysta z książki adresowej
          • stosuje sposoby ochrony przed wirusami komputerowymi, np. używa programu antywirusowego dla dysku twardego i innych nośników danych;
          • samodzielnie korzysta z chmury w trakcie pracy nad projektem grupowym

          Ocena 5. Uczeń:

          • omawia sposób zakładania konta pocztowego;
          • pisząc listy elektroniczne, stosuje zasady redagowania tekstu;
          • przestrzega zasad netykiety;
          • tworzy książkę adresową i korzysta z niej, wysyłając listy do wielu adresatów;
          • zna zasady dołączania załączników do e-maili i je stosuje, np. zmniejszając rozmiar pliku przed wysłaniem;
          • wie, co to jest spam
          • potrafi ogólnie omówić działanie wirusów komputerowych, w tym różnych odmian wirusów, np. koni trojańskich;
          • wymienia i omawia podstawowe zasady ochrony komputera przed wirusami i innymi zagrożeniami przenoszonymi przez pocztę elektroniczną;
          • wie, czym jest firewall

           

          Ocena 4. Uczeń:

          • podaje przykłady różnych sposobów komunikacji;
          • omawia podobieństwa i różnice między pocztą tradycyjną i elektroniczną;
          • samodzielnie zakłada konto pocztowe;
          • omawia szczegółowo i stosuje zasady netykiety;
          • dołącza załączniki do listów;
          • pisze i wysyła listy elektroniczne do wielu adresatów
          • zna i stosuje zasady komunikacji i wymiany informacji z wykorzystaniem Internetu;
          • wie, na czym polega cyberprzemoc;
          • wyjaśnia pojęcia: czat, komunikator internetowy, serwis społecznościowy, blog;
          • wyjaśnia, czym są wirusy komputerowe

          Ocena 3. Uczeń:

          • samodzielnie zakłada konto pocztowe;
          • wymienia i stosuje podstawowe zasady pisania listów elektronicznych;
          • zna i stosuje zasadę nieotwierania załączników do listów elektronicznych pochodzących od nieznanych nadawców;
          • omawia zagrożenia wynikające z komunikowania się przez Internet z nieznajomymi osobami;
          • wie, w jaki sposób wirusy mogą dostać się do komputera (podaje przynajmniej dwa sposoby)

          Ocena 2. Uczeń:

          • z pomocą nauczyciela zakłada konto pocztowe;
          • pisze i wysyła listy elektroniczne do jednego adresata
          • jest świadom istnienia wirusów komputerowych;
          • rozumie, że należy stosować odpowiednie oprogramowanie, aby chronić komputer przed wirusami
          1. Programowanie

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • potrafi rozwiązywać proste zadania problemowe, wymagające logicznego myślenia,
          • potrafi wynieść korzyści ze stosowania właściwego oprogramowania (tu programu edukacyjnego) dla własnego rozwoju.

          Ocena 6. Uczeń:

          • potrafi samodzielnie określić problem i cel do osiągnięcia;
          • podaje przykłady problemów, które można rozwiązać za pomocą komputera z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego;
          • samodzielnie opracowuje rozwiązanie problemu i sprawdza rozwiązanie dla przykładowych danych;
          • samodzielnie odnajduje dodatkowe możliwości programu, korzystając z Pomocy;
          • potrafi samodzielnie modyfikować program, tak aby był optymalny
          • rozwiązuje zadania z konkursów informatycznych i bierze w nich udział

          Ocena 5. Uczeń:

          • analizuje problem, określa cel do osiągnięcia i opracowuje rozwiązanie;
          • potrafi dobrać odpowiednie polecenia do rozwiązania danego zadania;
          • dba o przejrzystość programu, dzieląc odpowiednio program na wiersze;
          • korzysta z odpowiednich opcji menu lub skrótów klawiaturowych, aby zaznaczyć, usunąć lub skopiować element programu;
          • próbuje tworzyć program optymalny; w razie potrzeby modyfikuje go
          • tworzy zmienne i stosuje je w programie do zliczania punktów w grze;
          • potrafi zmieniać odpowiednio wartość licznika w trakcie działania programu;
          • stosuje złożone animacje

          Ocena 4. Uczeń:

          • problemu (zadania) podanego przez nauczyciela;
          • wie, że powtarzające się polecenia należy ująć w blok i w razie potrzeby stosuje samodzielnie tę metodę w programie;
          • stosuje instrukcje warunkowe w programie;
          • tworzy program sterujący obiektem na ekranie zależnie od naciśniętego klawisza;
          • tworzy program zawierający proste animacje;
          • objaśnia przebieg działania programów;
          • otwiera program zapisany w pliku, modyfikuje go i zapisuje pod tą samą lub inną nazwą w wybranym folderze
          • tworzy prostą grę komputerową według wskazówek zawartych w ćwiczeniu; stosuje m.in. polecenia powtarzania i instrukcje warunkowe, animacje, wyświetlanie napisów

          Ocena 3. Uczeń:

          • korzystając z opisu w podręczniku, ustala operacje, które powinny być ujęte w blok, oraz liczbę powtórzeń;
          • tworzy program sterujący obiektem na ekranie;
          • otwiera program zapisany w pliku, modyfikuje go i zapisuje pod tą samą nazwą w tym samym folderze
          • zapisuje w wizualnym języku programowania proste historyjki, stosując polecenia powtarzania i polecenia sterujące obiektem na ekranie (w przód, w prawo, w lewo);

          Ocena 2. Uczeń:

          • korzysta z programu edukacyjnego przeznaczonego do tworzenia programów komputerowych;
          • pisze proste programy, używając podstawowych poleceń, według opisu w podręczniku;
          • tworzy programy z wykorzystaniem poleceń sekwencyjnych;
          • zapisuje program w pliku w folderze podanym przez nauczyciela
          1. Tworzenie dokumentów tekstowych

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • słucha poleceń nauczyciela i systematyczne wykonuje ćwiczenia,
          • stara się samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych,
          • potrafi stosować komputer do podniesienia efektywności uczenia się,
          • potrafi odkrywać nowe obszary zastosowań komputera,
          • potrafi współpracować w grupie,
          • jest odpowiedzialny za powierzone zadania i zdyscyplinowany na lekcji.

          Ocena 6. Uczeń:

          • potrafi zastosować właściwy sposób otaczania obrazu tekstem (m.in. dobiera odpowiedni układ do treści dokumentu tekstowego, do rodzaju wstawianych rysunków);
          • samodzielnie modyfikuje dokumenty tekstowe, do których wstawia obrazy lub ich fragmenty;
          • samodzielnie odszukuje dodatkowe możliwości formatowania obrazu wstawionego do tekstu
          • właściwie planuje układ tabeli w celu umieszczenia w komórkach tabeli konkretnych informacji;
          • samodzielnie dobiera parametry drukowania w celu wydrukowania dokumentu;
          • potrafi pełnić funkcję koordynatora grupy, przydzielając zadania szczegółowe uczestnikom projektu;
          • w zadaniach projektowych wykazuje umiejętność prawidłowego łączenia grafiki i tekstu;
          • przygotowuje projekt na samodzielnie wymyślony temat

          Ocena 5. Uczeń:

          • analizuje sytuację problemową i szuka rozwiązania problemu;
          • omawia zastosowanie poszczególnych rodzajów umieszczenia obrazu względem tekstu;
          • stosuje różne rodzaje umieszczenia obrazu względem tekstu;
          • zna i stosuje podstawowe możliwości formatowania obrazu umieszczonego w tekście (ustalanie kolejności obrazów, rozjaśnianie obrazu i jego obracanie, stosowanie punktów zawijania);
          • dodaje odpowiednie obramowanie i cieniowanie tekstu i akapitu – zależnie od treści;
          • modyfikuje wygląd WordArtu;
          • modyfikuje tabelę, m.in.: dodaje nowe wiersze i kolumny, potrafi scalić komórki;
          • korzysta z Kształtów dla zobrazowania niektórych treści w dokumencie tekstowym;
          • potrafi w razie potrzeby zgrupować wstawione obiekty oraz je rozgrupować;

          Ocena 4. Uczeń:

          • wymienia rodzaje umieszczenia obrazu względem tekstu;
          • stosuje wybrany sposób otaczania obrazu tekstem;
          • przegląda strukturę folderów i odszukuje plik w strukturze folderów;
          • wstawia do tekstu obraz z pliku;
          • zna i stosuje podstawowe możliwości formatowania obrazu umieszczonego w tekście (zmiana położenia, zmiana rozmiarów, przycinanie)
          • zna budowę tabeli i pojęcia: wiersz, kolumna, komórka;
          • wstawia do tekstu tabelę, wstawia dane do komórek, dodaje obramowanie i cieniowanie komórek tabeli;
          • zapisuje dokument tekstowy w pliku pod tą samą lub pod inną nazwą;
          • drukuje dokumenty tekstowe;
          • planuje pracę nad projektem

          Ocena 3. Uczeń

          • wkleja do tekstu fragment rysunku, wykorzystując Schowek;
          • wstawia do tekstu rysunki clipart i obiekty WordArt;
          • wie, jak zmienić sposób otaczania obrazu tekstem;
          • korzystając z podanego w podręczniku przykładu, zmienia sposób otaczania obrazu tekstem zgodnie z poleceniem zawartym w ćwiczeniu;
          • pod kierunkiem nauczyciela wstawia do tekstu prostą tabelę i wypełnia ją treścią
          • tworzy dokument tekstowy, np. zaproszenie, stosując do tytułu WordArty;
          • korzystając z przykładu z podręcznika, wstawia do tekstu tabelę o podanej liczbie kolumn i wierszy;
          • współpracuje w grupie, wykonując zadania szczegółowe

          Ocena 2. Uczeń:

          • pisze krótki tekst, zawierający wielkie i małe litery oraz polskie znaki diakrytyczne;
          • formatuje tekst: zmienia krój, wielkość i kolor czcionki;
          • wstawia do tekstu rysunek clipart;
          • zapisuje dokument tekstowy w pliku

           

          Wymagania edukacyjne z informatyki do klasy VI

          WYMAGANIA EDUKACYJNE PODSTAWOWE Z INFORMATYKI W KLASIE 6

          Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym

          ·          wyjaśnia pojęcia: arkusz kalkulacyjny, komórka, arkusz,

          ·          potrafi wskazać komórkę w skoroszycie według jej adresu,

          ·          formatuje komórki w arkuszu kalkulacyjnym,

          ·          sortuje dane w tabeli,

          ·          odróżnia funkcję od formuły,

          ·          wpisuje i prawidłowo używa funkcji SUMA,

          ·          tworzy arkusz, w którym można obliczyć przykładowy budżet ucznia,

          ·         przedstawia dane liczbowe za pomocą dobranego wykresu,

          ·         formatuje wykres.

           

          Praca w chmurze i zadania projektowe – prezentacje multimedialne

          • umieszcza pliki i foldery w chmurze;
          • udostępnia pliki innej osobie;
          • współpracuje w grupie, wykonując samodzielnie zadania szczegółowe;
          • przygotowuje prezentację multimedialną, stosując poznane zasady i metody tworzenia prezentacji;
          • umieszcza w prezentacji dodatkowe elementy, np. hiperłącza i przyciski akcji;
          • gromadzi materiały (rysunki, teksty) potrzebne do przygotowania prezentacji
          • omawia etapy przygotowania projektu;
          • gromadzi materiały (rysunki, teksty) potrzebne do przygotowania prezentacji;
          • współpracuje w grupie, wykonując samodzielnie zadania szczegółowe

           

          Programowanie i algorytmika

          • tworzy obraz do umieszczenia w programie Baltie, ustala rozmiary obszaru do rysowania, zapisuje odpowiednio rysunek;
          • z pomocą nauczyciela umieszcza obraz w programie;
          • tworzy prosty program w środowisku Baltie, stosuje animacje wybranych przedmiotów
          • zna i stosuje podstawowe polecenia w środowisku Baltie;
          • umieszcza przedmiot w wylosowanym miejscu sceny, generuje liczby losowe;
          • w razie potrzeby korzysta z Pomocy programu
          • tworzy program sterujący czarodziejem na scenie za pomocą polecenia warunkowego;
          • dodaje napisy we wskazanym miejscu sceny, zmienia parametry czcionki;
          • tworzy historyjki, wczytując scenę, dodając losowe umieszczanie przedmiotów, umieszczając napisy na scenie
          • zna polecenie warunkowe w wersji uproszczonej i rozumie jego działanie;
          • stosuje polecenie warunkowe do sterowania postacią (duszkiem) na ekranie, zależnie od naciśniętego klawisza;
          • tworzy prostą grę dla jednego gracza, stosując polecenie warunkowe do sterowania duszkiem w czterech kierunkach
          • tworzy zmienną, nadając jej nazwę;
          • stosuje zmienne do zliczania punktów w grze;
          • potrafi wyzerować wartość zmiennej;
          • zmienia (zwiększa, zmniejsza) wartość zmiennej o konkretną liczbę, np. o jeden;
          • określa warunki zakończenia gry, stosując instrukcję warunkową;
          • stosuje wyrażenia logiczne w zapisie warunku (częściowo z pomocą nauczyciela)
          • tworzy grę dla dwóch graczy, w których każdy używa innych klawiszy z klawiatury do sterowania postacią (swoim duszkiem) na ekranie;
          • dla każdego duszka pisze oddzielny skrypt, zlicza punkty i określa warunki zakończenia gry – stosuje zmienne, polecenie warunkowe i inne poznane polecenia
          • tworzy programy, w tym gry w języku Scratch;
          • próbuje tworzyć programy optymalne (niezawierające niepotrzebnych elementów) i w razie potrzeby modyfikuje je;
          • stosuje poznane zasady programowania i polecenia języka Scratch;
          • wykonuje zadania zgodnie z treścią
          • określa problem i cel do osiągniecia, analizuje sytuację problemową;
          • zapisuje w postaci algorytmów polecenia składające się na rozwiązanie problemów z życia codziennego i z różnych przedmiotów, np. liczenie średniej, pisemne wykonywanie działań arytmetycznych, takich jak dodawanie i odejmowanie
          • stosuje algorytm wyszukiwania elementu największego lub najmniejszego w zbiorze;
          • porządkuje przygotowane przez nauczyciela obiekty, np. od najdłuższego do najkrótszego;
          • porządkuje obiekty ze względu na ich wybrane cechy, np. od najmniejszego;
          • wyjaśnia na przykładzie, czym różni się porządek rosnący od malejącego

           

          Zastosowania komputerów

          • omawia przynajmniej cztery przykładowe zastosowania komputera;
          • wie, że do wykonywania określonych czynności na komputerze niezbędne są programy komputerowe;
          • wskazuje użyteczność komputera w usprawnieniu uczenia się; korzysta z programów edukacyjnych

           

          Ocenianie

          Ocena 6. Uczeń:

          • samodzielnie określa problem, analizuje go i szuka rozwiązania;
          • potrafi samodzielnie zapisać polecenia składające się na osiągnięcie postawionego celu, w tym znalezienie elementu w zbiorze uporządkowanym, znalezienie elementu najmniejszego i największego; podaje przykłady zastosowania tych algorytmów;
          • tworzy trudniejsze programy na zadany temat;
          • projektuje animowane historyjki i gry według własnych pomysłów i zapisuje je, korzystając z wybranego środowiska programowania;

          Ocena 5. Uczeń:

          • samodzielnie tworzy tabelę w arkuszu kalkulacyjnym;
          • samodzielnie wykonuje obramowanie komórek tabeli;
          • samodzielnie tworzy proste formuły do przeprowadzania obliczeń na konkretnych liczbach;
          • wprowadza napisy do komórek tabeli;
          • dostosowuje szerokość kolumn do ich zawartości;
          • analizuje i dostrzega związek między postacią formuły funkcji SUMA na pasku formuły a zakresem zaznaczonych komórek;
          • wykonuje obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym, tworząc formuły oparte na adresach komórek;
          • omawia urządzenia do przedstawiania prezentacji multimedialnych;
          • dba o zachowanie właściwego doboru kolorów tła i tekstu na slajdzie;
          • dobiera właściwy krój i rozmiar czcionki;
          • prawidłowo rozmieszcza elementy na slajdzie;
          • ustala parametry animacji;
          • dodaje przejścia slajdów
          • formułuje i zapisuje w postaci algorytmów polecenia składające się na osiągnięcie postawionego celu, w tym znalezienie elementu najmniejszego lub największego w zbiorze uporządkowanym, liczenie średniej arytmetycznej.
          • stosuje w programach polecenia wejścia (wprowadzanie danych z klawiatury) i wyjścia (wyprowadzanie wyników na ekran);
          • zapisuje w postaci programu algorytm wykonywania wybranych działań arytmetycznych, w tym odejmowania, iloczynu, obliczenia średniej z kilku liczb wprowadzanych z klawiatury;
          • zapisuje w postaci programu wybrany algorytm z warunkami, np. sprawdzenie, która z dwóch wprowadzonych różnych liczb jest większa;
          • testuje na komputerze program pod względem zgodności z przyjętymi założeniami

          Ocena 4. Uczeń:

          • wskazuje zastosowania komputera w różnych dziedzinach życia;
          • podaje przynajmniej dwa przykłady zawodów, w których niezbędne są kompetencje informatyczne ;
          • omawia działanie przykładowych urządzeń ze swojego otoczenia, opartych na technice komputerowej;
          • korzystając z programu edukacyjnego, tworzy animowane postacie;
          • tworzy gry na dwóch poziomach;
          • tworzy zmienne i stosuje je do wykonania prostych obliczeń;
          • zapisuje w postaci programu algorytm obliczania sumy z dwóch liczb wprowadzanych z klawiatury;
          • zapisuje w postaci programu prosty algorytm z warunkami;
          • zna i omawia przykładowe algorytmy,
          • wykonuje i zapisuje prezentację składającą się z kilku slajdów zawierających tekst i grafikę;
          • dodaje animacje do elementów slajdu;
          • wymienia elementy okna arkusza kalkulacyjnego;
          • pod kierunkiem nauczyciela tworzy tabelę w arkuszu kalkulacyjnym;
          • potrafi wstawić wiersz lub kolumnę do tabeli arkusza kalkulacyjnego;
          • wykonuje obramowanie komórek tabeli;
          • pod kierunkiem nauczyciela wykonuje obliczenia, tworząc proste formuły;
          • wprowadza napisy do komórek tabeli;
          • samodzielnie stosuje funkcję SUMA do dodawania liczb zawartych w kolumnie lub wierszu;
          • zna przeznaczenie wykresu kolumnowego i kołowego; tworzy wykres dla dwóch serii danych; umieszcza na wykresie tytuł, legendę i etykiety danych.

          Ocena 3. Uczeń:

          • wykonuje obliczenia na kalkulatorze komputerowym;
          • zna budowę tabeli arkusza kalkulacyjnego, określa pojęcia: wiersz, kolumna, komórka, zakres komórek, adres komórki, formuła;
          • rozumie, czym jest zakres komórek;
          • wypełnia danymi tabelę arkusza kalkulacyjnego;
          • stosuje funkcję Suma do dodawania liczb zawartych w kolumnie lub wierszu;
          • samodzielnie numeruje komórki w kolumnie lub wierszu;
          • pod kierunkiem nauczyciela wpisuje proste formuły do przeprowadzania obliczeń na konkretnych liczbach;
          • wykonuje wykres dla jednej serii danych;
          • wymienia typy wykresów;
          • wymienia i omawia sposoby prezentowania informacji;
          • podaje przykłady urządzeń umożliwiających przedstawianie prezentacji;
          • wykonuje i zapisuje prostą prezentację składającą się z kilku slajdów zawierających tekst i grafikę;
          • pod kierunkiem nauczyciela uruchamia pokaz slajdów;
          • z pomocą nauczyciela analizuje przykładową sytuację problemową;
          • porządkuje, stosując porządek liniowy, teksty ilustrujące wybrane sytuacje, np. codzienne czynności;
          • potrafi uporządkować obiekty ze względu na ich wybrane cechy, np. od najmniejszego do największego
          • stosuje w programach polecenia iteracyjne i warunkowe;
          • tworzy prostą grę, w której steruje jednym obiektem na ekranie;
          • zapisuje rozwiązanie problemu w postaci programu i sprawdza rozwiązanie dla przykładowych danych;
          • zapisuje w postaci programu algorytm odejmowania i dodawania liczb;
          • podaje przykłady zastosowania komputera w szkole i w domu.

          Ocena 2. Uczeń:

          • wymienia przynajmniej trzy zastosowania komputera;
          • podaje przykład urządzenia ze swojego otoczenia, opartego na technice komputerowej;
          • tworzy program sterujący robotem lub obiektem graficznym na ekranie; zmienia położenie obiektu o dowolny kąt;
          • pisze prosty program, w którym stosuje powtarzanie poleceń;
          • porządkuje obrazki ilustrujące wybrane sytuacje, np. codzienne czynności;
          • porządkuje przygotowane przez nauczyciela obiekty, np. od najdłuższego do najkrótszego czy od najciemniejszego do najjaśniejszego;
          • wymienia niektóre sposoby prezentowania informacji;
          • pod kierunkiem nauczyciela wykonuje i zapisuje prostą prezentację składającą się z kilku slajdów;
          • wykonuje proste obliczenia na kalkulatorze komputerowym;
          • pod kierunkiem nauczyciela wypełnia danymi tabelę arkusza kalkulacyjnego;
          • zaznacza odpowiedni zakres komórek;
          • pod kierunkiem nauczyciela tworzy prostą formułę i wykonuje obliczenia na wprowadzonych danych.

           

          Wymagania edukacyjne z informatyki do klasy VII

           

          wymagania_edukacyjne_z_przedmiotu_informatyka_kl._7.pdf

           

          Wymagania edukacyjne z informatyki do klasy VIII

           

           

           

          Ocena 6. Uczeń:

          • samodzielnie wyszukuje opcje menu potrzebne do rozwiązania dowolnego problemu;
          • przygotowuje profesjonalny tekst – pismo, sprawozdanie, z zachowaniem poznanych zasad redagowania i formatowania tekstów;
          • potrafi wykorzystać chmurę do wymiany informacji w pracy zespołowej

          Ocena 5. Uczeń:

          • stosuje różne typy tabulatorów, potrafi zmienić ich ustawienia w całym tekście;
          • wyjaśnia na przykładach różnicę w stosowaniu wcięć i tabulatorów;
          • stosuje odpowiednio spacje nierozdzielające;
          • wstawia dowolne wzory, wykorzystując edytor równań;
          • stosuje podział strony;
          • stosuje przypisy;
          • wie, jak sprawdzić z ilu znaków składa się dokument;
          • wykonuje trudniejsze zadania szczegółowe podczas realizacji projektu grupowego

          Ocena 4. Uczeń:

          • stosuje tabulatory domyślne i specjalne;
          • wykorzystuje możliwości automatycznego wyszukiwania i zamiany znaków;
          • wykorzystuje edytor równań do pisania prostych wzorów;
          • zna podstawowe zasady pracy z tekstem wielostronicowym (redaguje nagłówek, stopkę wstawia numery stron);
          • potrafi podzielić tekst na kolumny;
          • drukuje dokumenty tekstowe, dobierając odpowiednie parametry drukowania

          Ocena 3. Uczeń:

          • zna i stosuje podstawowe zasady redagowania tekstu; dostosowuje formatowanie tekstu do jego przeznaczenia;
          • stosuje interlinie i wcięcia;
          • stosuje automatyczną numerację i wypunktowanie;
          • potrafi zastosować idolny i górny do pisania wzorów;
          • wstawia tabelę i wykonuje podstawowe operacje na jej komórkach;
          • gromadzi materiały do wykonania zadania w ramach projektu grupowego; opracowuje zlecone zadania

          Ocena 2. Uczeń:

          • formatuje tekst: ustala atrybuty tekstu (pogrubienie, podkreślenie, przekreślenie, kursywę), sposób wyrównywania tekstu między marginesami, parametry czcionki;
          • formatuje rysunek (obiekt) wstawiony do tekstu; zmienia jego rozmiary, oblewa tekstem lub stosuje inny układ rysunku względem tekstu;
          • zapisuje dokument tekstowy w pliku;
          • uczestniczy w projekcie grupowym, wykonując proste zadania

          Ocena 6. Uczeń:

          • zapisuje trudniejsze algorytmy w postaci listy kroków i przedstawia w postaci schematu blokowego
          • definiuje funkcje i stosuje je w programach;
          • deklaruje tablice, wczytuje i wyprowadza elementy tablicy na ekran;
          • samodzielnie zapisuje w postaci programów algorytmy porządkowania metodą przez wybieranie i zliczanie oraz wyszukiwania elementu w zbiorze uporządkowanym; definiuje odpowiednie procedury i funkcje;
          • pisze trudniejsze programy, w których stosuje funkcje i tablice;
          • rozwiązuje przykładowe zadania z konkursów informatycznych; bierze udział w konkursach

          Ocena 5. Uczeń:

          • opisuje algorytmy na liczbach naturalnych: bada podzielność liczb, wyodrębnia cyfry danej liczby, przedstawia działanie algorytmu Euklidesa w wersji z dzieleniem;
          • porządkuje elementy w zbiorze metodą przez zliczanie;
          • zapisuje jeden wybrany algorytm w postaci listy kroków lub przedstawia w postaci schematu blokowego
          • wyjaśnia pojęcia: parametr formalny, parametr aktualny, interpretacja, kompilacja;
          • definiuje (korzystając z podręcznika) funkcje bez parametrów i z parametrami w wybranym języku wysokiego poziomu;
          • analizuje (wspólnie z nauczycielem) programy, w których zastosowano funkcje; zapisuje je, uruchamia i wyjaśnia ich działanie;
          • na bazie przykładów z podręcznika stosuje funkcje bez parametrów i z jednym parametrem w prostych programach;
          • korzystając z podręcznika, deklaruje tablice, wczytuje i wyprowadza elementy tablicy na ekran;
          • analizuje opisane w podręczniku gotowe programy realizujące algorytmy porządkowania metodą przez wybieranie i zliczanie oraz wyszukiwania elementu w zbiorze uporządkowanym; zapisuje je w wybranym języku programowania i potrafi wyjaśnić ich działanie

          Ocena 4. Uczeń:

          • opisuje algorytm znajdowania wybranego elementu w zbiorze uporządkowanym – stosuje algorytm poszukiwania przez połowienie;
          • opisuje algorytmy na liczbach naturalnych: przedstawia działanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem;
          • porządkuje elementy w zbiorze metodą przez wybieranie;
          • korzysta z pomocy dydaktycznych lub dostępnego oprogramowania do demonstracji działania wybranych algorytmów

          Ocena 3. Uczeń:

          • prezentuje wybrany algorytm, korzystając z oprogramowania edukacyjnego;
          • opisuje algorytm znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym na przykładzie wyboru największej liczby spośród n liczb – stosuje przeszukiwanie liniowe;
          • stosuje algorytm poszukiwania przez połowienie w zabawie w zgadywanie liczby
          • zna ogólną budowę programu i najważniejsze elementy języka programowania – słowa kluczowe, instrukcje, wyrażenia, zasady składni;

          Ocena 2. Uczeń:

          1. Projekty multimedialne

          Ocena 6. Uczeń:

          • potrafi samodzielnie zaprojektować i przygotować prezentację multimedialną na wybrany temat, cechującą się ciekawym ujęciem zagadnienia, interesującym układem slajdów;
          • korzystając z Internetu, znajduje więcej informacji na temat pierwszych komputerów, rozwoju oprogramowania i technologii;
          • pełni funkcję koordynatora grupy w projekcie grupowym;
          • rozważa i dyskutuje wybór dalszego i pogłębionego kształcenia, również w zakresie informatyki

          Ocena 5. Uczeń:

          • umieszcza w prezentacji efekty dźwiękowe;
          • przygotowuje prezentację w postaci albumu fotograficznego;
          • poddaje nagrany film podstawowej obróbce;
          • wstawia film do prezentacji;
          • współpracuje w grupie przy tworzeniu projektu, wykonując samodzielnie zadania szczegółowe;
          • omawia poszczególne etapy historycznego rozwoju informatyki i technologii;
          • określa zakres kompetencji informatycznych, niezbędnych do wykonywania różnych zawodów

          Ocena 4. Uczeń:

          • przygotowuje plan prezentacji; planuje wygląd slajdów;
          • korzysta z szablonów; dobiera odpowiedni szablon do danej prezentacji; potrafi ustawić jednakowe tło dla wszystkich slajdów oraz inne dla wybranego slajdu;
          • potrafi nagrać zawartość ekranu i wstawić nagranie na slajd prezentacji;
          • korzysta z wybranego urządzenia do nagrywania filmów i nagrywa filmy;
          • wstawia na slajd hiperłącza, umieszcza przyciski akcji;
          • dba o poprawność redakcyjną tekstów;
          • przedstawia główne etapy historycznego rozwoju informatyki i technologii

          Ocena 3. Uczeń:

          • zna cechy dobrej prezentacji;
          • podaje przykładowe programy do tworzenia prezentacji;
          • wykonuje przejścia między slajdami;
          • stosuje tło na slajdach; potrafi ustawić jednakowe tło dla wszystkich slajdów;
          • zmienia kolejność slajdów; usuwa niepotrzebne slajdy;
          • zna podstawowe możliwości programu do obróbki filmu;
          • zna najważniejsze etapy historycznego rozwoju informatyki i technologii

          Ocena 2. Uczeń:

          • wie, czym jest prezentacja multimedialna i posługuje się programem do jej tworzenia;
          • zna podstawowe zasady tworzenia prezentacji;
          • tworzy prezentację składającą się z kilku slajdów z zastosowaniem animacji niestandardowych; wstawia do slajdu tekst i grafikę;
          • zapisuje prezentację i potrafi uruchomić pokaz slajdów
          1.  Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym

          Ocena 6. Uczeń:

          • potrafi samodzielnie zastosować adres bezwzględny lub mieszany, aby ułatwić obliczenia;
          • zna działanie i zastosowanie wielu funkcji dostępnych w arkuszu kalkulacyjnym;
          • wyjaśnia różnicę między tabelą osadzoną a połączoną;
          • samodzielnie wyszukuje opcje menu potrzebne do rozwiązania określonego problemu;
          • projektuje samodzielnie tabelę z zachowaniem poznanych zasad wykonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym

          Ocena 5. Uczeń:

          • rozróżnia zasady adresowania względnego, bezwzględnego i mieszanego;
          • potrafi układać rozbudowane formuły z zastosowaniem funkcji;
          • tworzy, zależnie od danych, różne typy wykresów: XY (punktowy), liniowy, kołowy;
          • wstawia tabelę arkusza kalkulacyjnego do dokumentu tekstowego jako obiekt osadzony i jako obiekt połączony;
          • wstawia z pliku tabelę arkusza kalkulacyjnego do dokumentu tekstowego;
          • realizuje algorytm iteracyjny i z warunkami w arkuszu kalkulacyjnym

          Ocena 4. Uczeń:

          • stosuje adresowanie mieszane;
          • porządkuje i filtruje dane w tabeli;
          • potrafi tworzyć formuły wykonujące bardziej zaawansowane obliczenia;
          • wykonuje w arkuszu kalkulacyjnym obliczenia z dziedziny fizyki, matematyki, geografii, np. tworzy tabelę do obliczania wartości funkcji liniowej i tworzy odpowiedni wykres;
          • zna zasady doboru typu wykresu do danych i wyników;
          • drukuje tabelę arkusza kalkulacyjnego, dobierając odpowiednie parametry drukowania; rozróżnia linie siatki i obramowania

          Ocena 3. Uczeń:

          • zna i stosuje zasadę adresowania względnego;
          • potrafi tworzyć formuły wykonujące proste obliczenia;
          • stosuje funkcje arkusza kalkulacyjnego, tj.: SUMA, ŚREDNIA;
          • tworzy wykres składający się z dwóch serii danych, potrafi dodać do niego odpowiednie opisy

          Ocena 2. Uczeń:

          • potrafi zastosować kopiowanie i wklejanie formuł;
          • zna ogólne zasady przygotowania wykresu w arkuszu kalkulacyjnym;
          • korzysta z kreatora wykresów do utworzenia prostego wykresu;
          • zapisuje utworzony arkusz kalkulacyjny we wskazanym folderze docelowym
          1.  Internet

          Ocena 6. Uczeń:

          • zna większość znaczników HTML;
          • posługuje się wybranym programem przeznaczonym do tworzenia stron WWW;
          • potrafi tworzyć proste witryny składające się z kilku połączonych ze sobą stron;
          • publikuje stronę WWW w Internecie

          Ocena 5. Uczeń:

          • formatuje tekst na stronie internetowej, wstawia tabele;
          • dba o poprawność merytoryczną i redakcyjną tekstów;
          • potrafi utworzyć prostą stronę internetową (m.in. zawierającą blog) w oparciu o wybrany system zarządzania treścią; dodaje nowe wpisy, przydziela wpisy do kategorii, dodaje tagi;
          • współpracuje w grupie przy tworzeniu projektu, wykonując samodzielnie zadania szczegółowe

          Ocena 4. Uczeń:

          • zna funkcje i zastosowanie najważniejszych znaczników HTML;
          • potrafi wstawiać obrazy do utworzonych stron;
          • umie tworzyć listy wypunktowane i numerowane i wstawiać hiperłącza;
          • wie, czym są systemy zarządzania treścią i tworzy prosty blog w oparciu o wybrany system

          Ocena 3. Uczeń:

          • potrafi, korzystając z podstawowych znaczników HTML, tworzyć prostą strukturę strony internetowej;
          • umie tworzyć akapity i wymuszać podział wiersza, dodawać nagłówki do tekstu, zmieniać krój i rozmiar czcionki;
          • wie, jak założyć internetowy dziennik – blog

          Ocena 2. Uczeń:

          • zna ogólne zasady projektowania stron WWW i wie, jakie narzędzia umożliwiają ich tworzenie;
          • wie, w jaki sposób zbudowane są strony WWW

           

           

          Stara Wieś, 04.09.2023 Kinga Tomaszek,

           

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Bohaterów Westerplatte w Starej Wsi
      • (18)3329291
      • Stara Wieś 549 34- 600 Limanowa Poland
      • Osoby wnoszące wnioski i skargi przyjmowane są, po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym, w następujących terminach: Wtorek w godzinach od 11:20-12:20 - dyrektor szkoły; Środa w godzinach od 10.00 do 11.00 - wicedyrektor. Skargi i wnioski przyjmowane są wyłącznie w formie pisemnej lub ustnie z wpisem do protokołu. Nie rozpatruje się skarg i wniosków nie zawierających imienia, nazwiska oraz adresu wnoszącego a także skarg i wniosków wnoszonych telefonicznie.
      • poniedziałek: 7.30- 15.30 wtorek: 7.30 - 15.30 środa: 7.30 - 15.30 czwartek: 7.30 - 15.30 piątek: 7.30 - 15.30
    • Logowanie