• C1 TURCJA

• WATER CONCERN

1-7 GRUDNIA 2019

ERASMUS+ pomaga nam poznać nowych przyjaciół z całej Europy

ANKARA stolica TURCJI

LTT ERASMUS + Do Best With Waste to nasze spotkania i troska o planetę ZIEMIĘ

SZKOŁA W TURCJI, którą odwiedzili nasi uczniowie w ramach wizyty

LTT ERASMUS+ Do Best With Waste

Sprawozdanie uczniów z wizyty w Turcji

PIĄTEK – sprawozdanie Dominika

O 9.00 byliśmy już w szkole i czekaliśmy na nauczycieli. Z samego rana został przeprowadzony konkurs na najlepsze LOGO projektu. Wygrał mój kolega u którego mieszkałem. Jego Logo było najlepsze, dlatego na niego głosowaliśmy poprzez aplikacje na telefonach.

Następnie pojechaliśmy do biblioteki, która powstała z książek znalezionych w śmieciach. Tam na samym początku czekał na nas koncert w wykonaniu śmieciarzy. Grali na różnych instrumentach, które zrobili oczywiście ze śmieci. Jak to bywa w tureckim zwyczaju zaczęliśmy wszyscy wspólnie tańczyć do ich muzyki. Po koncercie zwiedzaliśmy bibliotekę. W niej znajdują się również inne ciekawe przedmioty. Jednym z ciekawszych przedmiotów jest dawna grająca szafa. O 14.30 mieliśmy lunch. Jedzenie BYŁO pyszne. Po lunch-u zwiedziliśmy jeszcze Hamamönü, niewielką historyczną część dzielnicy w Starej Ankarze. Główny bulwar znany jest tutaj jako „ulica artystyczna” gdzie rzemieślnicy sprzedają swoje towary. Po krótkim spacerze między ulicznymi sklepikami i straganami powróciliśmy do naszych domów, by się popakować i przygotować do ostatniej wspólnej imprezy. Pożegnalna impreza trwała 3 godziny na której wszyscy tańczyli i jedli przygotowane potrawy przez rodziców jak również wielki tort z napisem Do Best With Waste. Po imprezie rozeszliśmy się do domów. Nie obyło się bez łez i smutnych chwil, które zawsze maja miejsce przy pożegnaniach. To było nasze ostatnie wspólne spotkanie. O 4:00 rano już wyjeżdżaliśmy na lotnisko i powracaliśmy do Polski.

CZWARTEK – sprawozdanie Aleksandry

W czwartek w nocy wyjechaliśmy do Kapadocji. Jechaliśmy 5 godzin, bo to prawie 350 km od Ankary. Kiedy dojechaliśmy na miejsce poszliśmy do restauracji na tradycyjne tureckie śniadanie. Po śniadaniu pojechaliśmy do jednego z wielu  miejsc widokowych obok którego znajdował się sklep z pamiątkami. O krok od tego sklepu było małe drzewko obwieszone tureckimi kamieniami nazwanymi: oczami proroka. Następnie poszliśmy do Göreme Open Air Museum. Muzeum na świeżym powietrzu w Göreme przypomina rozległy kompleks klasztorny złożony z dziesięciu klasztorów ustawionych obok siebie, każdy z własnym fantastycznym kościołem. Większość kościołów w skansenie Göreme powstała w X, XI i XII wieku. Kolejnym punktem było Guray Muze w którym eksponowana jest kolekcja Antique. Wystawa obejmuje kolekcję dzieł sztuki ceramicznej i ceramiki należącą do późnego okresu chalkolitu, epoki brązu, epoki żelaza, hellenistycznej, rzymskiej, bizantyjskiej, seldżuckiej i osmańskiej. Również tam mogliśmy zobaczyć współczesną ceramikę wyrabianą ręcznie oraz ręcznie malowaną.  Ceramika zachwycała nas barwami i kształtami. Następnie pojechaliśmy do restauracji Cave w Göreme na lunch. Ta restauracja także znajdowała się w jaskini. Była bardzo duża a jedzenie przepyszne.

Przed wejściem do podziemnego miasta Özkonak oglądaliśmy krótki film o tunelach przez które mieliśmy przechodzić. Następnie chodziliśmy tunelami po różnej wielkości  pomieszczeniach.  Özkonak Underground City to kolejne ciekawe miejsce. Mniejsze niż inne podziemne miasta Kapadocji i prawdopodobnie zbudowane w erze bizantyjskiej, choć być może nawet starsze. Niezliczone labirynty mogły pomieścić nawet 60 tysięcy ludzi.

Niespodziewanie przed autokarem czekały nas niespodzianki. Były to małe talerzyki a w środku nich zdjęcia osób, które były na wycieczce.

Po różnych przyjemnych wrażeniach pojechaliśmy na wzgórze z family chimney a za nim rozciągały się piękne widok. Niestety przez pogodę były mało widoczne. Zrobiliśmy tam całą grupą zdjęcie z plakatami. To już niestety był ostatni przystanek e pięknej i niezwykłej Kapadocji.  Wsiadaliśmy do autokaru i czekała nas długa podróż do naszego miasta. W autokarze śpiewaliśmy  piosenki pochodzące z różnych krajów w różnych językach.  Również zatrzymaliśmy się na jednej ze stacji na podwieczorek, bo obiad czekał na nas u naszych rodzin. Tak wyglądał nasz dzień w pięknej Kapadocji.

ŚRODA – sprawozdanie Weroniki

Z samego rana były warsztaty zorganizowane w szkole. Rysowaliśmy na wodzie i to dosłownie. Tak zwane marmurkowanie lub inaczej Ebru .Jest to sztuka zdobienia papieru polegająca na przenoszeniu na papier wzorów tworzonych przy pomocy farb rozprowadzanych patyczkami na wodzie, które się na niej unoszą.

Później krótka przerwa, żeby pogadać. Pomimo bariery językowej była ona spędzona całą grupą a śmiechów nie było końca.

Kolejnym punktem - wizyta w Anıtkabir jest to mauzoleum założyciela tureckiej Republiki i jej pierwszego Prezydenta, Marszałka Turcji Kemala Ataturka. W muzeum można obejrzeć pamiątki po Atatürku, jego osobiste rzeczy, ubrania, książki, dokumenty, zdjęcia. Jest to niezwykłe miejsce dla Turków szczególne ważne, które co roku odwiedza tysiące Turków. Składają oni hołd swojemu pierwszemu prezydentowi będąc mu wdzięcznym za wolność i wiele reform, które przeprowadził.

Następnie udaliśmy się na lunch. Tym razem bardziej elegancki z ważnymi osobistościami, fundatorami tej szkoły, która jest naszym partnerem. Również i tutaj nie zabrakło deseru słodkiego jak wszystkie tureckie słodycze.

I

A po lunch-u Meczet Melike Hatun Mosque to świątynia islamu, otwarta dopiero od 2017 roku a w niej prześliczne dywany w środku, po których chodzi się boso. Cudownie zdobione ściany, okna, sufity. Wszystko ozdobione z precyzją. Tam też nasza przewodniczka zapoznała nas z religią islamu. Jest to religia bardzo podobna do naszej. Jedną z głównych zasad w niej jest nie zabijaj. Tak więc terroryści islamscy łamią swoje przykazania.

Niestety dzisiaj już nie było więcej zwiedzania. Padał deszcz. I przez pogodę udaliśmy się prosto do szkoły a z niej do naszych tymczasowych domów. A jutro jedziemy do Kapadocji. I to bardzo wcześnie bowiem wyruszamy w podróż już o 1:00 po północy. Zapowiada się krótka noc…

WTOREK - sprawozdanie Weroniki

Rano pojechaliśmy do oczyszczalni wody gdzie obserwowaliśmy jak jest ona czyszczona za pomocą...kamieni i pisaku. Oczyszczalnia dostarcza wodę do całej Ankary, dlatego jest to niezwykle ważne miejsce dla miasta. Zdobyliśmy tutaj wiele potrzebnej wiedzy ,która pozwoli nam jeszcze bardziej zrozumieć problem zanieczyszczania wody przez ludzi, który jest bardzo poważny i zagraża przyszłym pokoleniom.

Następnie byliśmy w fabryce odpadów. Odpady te są tam bardzo dokładnie segregowane. Jest to jednak bardzo ciężkie miejsce do pracy ze względu na panujące tam warunki. Z energii uzyskanej ze śmieci ogrzewana jest cała dzielnica a jak by tego było mało to jeszcze zbudowane są tam szklarnie gdzie rosną przepyszne pomidorami i bakłażany. Warzywa są uprawiane w szklarniach na kompostowniku odzyskanym po segregacji śmieci. Uzyskiwanie zarówno gazu, ciepłej wody (podczas chłodzenia potężnych motorów)  i energii która się wytwarza podczas procesu przerabiania śmieci jest w tym miejscu niesamowite. To miejsce zostało nazwane fabryką i myślę, że jest godne naśladowania.

Później zwiedzaliśmy Muzeum Cywilizacji Anatolijskich, które jest archeologicznym muzeum, gdzie można zobaczyć najstarsze zbiory zebrane w tym miejscu z całej Turcji. Jest to niezmiernie ciekawe miejsce którego nigdy nie zapomnę.

Mieliśmy się następnie udać do zamku niestety pogoda na to nie pozwoliła. Tak więc udaliśmy się na lunch. Tureckie jedzenie jest przepyszne. Standardowo dostaliśmy zupę z soczewicy danie główne, deser i oczywiście herbatę w szklankach przypominających rozkwitającego tulipana. Tego dnia powróciliśmy wcześniej do domów.

Moja rodzina jak bywało to codziennie ciepło mnie przywitała. Po południu poszliśmy do dzielnicy pełnej  restauracji do...kawiarni Harry'ego Pottera. Gdzie spędziliśmy miło czas.  Udaliśmy się również na zakupy. I dopiero około północy wróciliśmy do domu gdzie po przygotowaniu się do snu i długiej rozmowie zasnęłam bardzo szybko. Byłam bardzo zmęczona ale jednocześnie szczęśliwa i nie mogłam się doczekać kolejnego dnia.

Poniedziałek - sprawozdanie Justyny

Po dotarciu do szkoły, zaprowadzono nas do sali ze sceną i fotelami. Na początku przedstawiono partnerów projektu a następnie dyrektor szkoły przywitał wszystkich przybyłych na spotkanie zarówno uczniów jak i nauczycieli. W krótkim programie na scenie mogliśmy oglądać narodowe tańce tureckie, tańczących derwiszy, występy uczniów z bębnami zrobionymi z plastikowych wiaderek i grupę muzyczną grająca tureckie znane melodie.

Po występach pojechaliśmy do burmistrza dzielnicy Kecioren. Tam wysłuchaliśmy krótkiego wykładu burmistrza o dbaniu przez urząd o środowisko naturalne w Kecioren popijając soczki herbatę.

Gdy wyszliśmy z budynku zrobiliśmy parę grupowych zdjęć na tle dużego wodospadu zrobionego przez ludzi i mieliśmy chwilę, żeby się rozejrzeć po centrum dzielnicy Kecioren.

Później wsiedliśmy do autobusa i pojechaliśmy do zamku "Estergon Castle" aby go pozwiedzać i zjeść w nim posiłek. W zamku mogliśmy zobaczyć wystawę obrazującą życie ludzi zamieszkujących obecne tereny Turcji. Ściany zamku są wypełnione przepięknymi mozaikami a olbrzymie schody są prawdziwą ozdobą wnętrza z niezwykłymi szklanymi balustradami.

Na ostatnim piętrze zamku znajduje się restauracja z której mogliśmy podziwiać cudowne widoki otaczającej nas stolicy Turcji-Ankary.

Po lunch-u, przewodniczka opowiadała nam o Kecioren i poszczególnych budynkach. Burmistrz dzielnicy zaprosił nas również do Aqua Vega Aquarium, które w poniedziałki jest zazwyczaj zamknięte. Tam też mogliśmy podziwiać pływające rekiny nad nami, bowiem spacerowaliśmy tunelem wypełnionym wodą i rybami. Kolejną rzeczą była przejażdżka kolejką gondolową nad dzielnicą miasta. Wznosząca się wysoko kolejka nad budynkami pozwalala nam podziwiać panoramę miasta.

Następnie wróciliśmy do szkoły gdzie przedstawialiśmy partnerom nasze prezentacje o kraju, miejscowości i szkole z których pochodzimy. Po prezentacjach oglądaliśmy film o ochronie i utrzymywaniu w czystości wody a po zakończeniu jego projekcji powróciliśmy do domów naszych rodzin w Turcji u których mieszkaliśmy cały tydzień. Był to dzień przepełniony wrażeniami.

GALERIA - TURCJA

Przed wyjazdem do Turcji ...

Przed wizytą w Turcji uczniowie przygotowują się do zajęć w tym kraju. Pierwszego dnia jak to zawsze bywa każdy zespół przedstawia swój kraj, miejscowość i szkołę. Każdy z uczestników ma wyznaczone zadanie: nasz kraj - Ola , miejscowość - Justyna  oraz szkołę - Weronika. Zadaniem Dominika jest zaprezentowanie Turcji kolegom w szkole, by lepiej poznali tradycje, zwyczaje, obyczaje i panującą tam religię.

A video visiting card before visiting Turkey

Przed wyjazdem do Turcji dziewczynki wspólnie z Dominikiem nagrały krótki filmik, by przedstawić się swoim nowym już niedługo poznanym kolegom. Największy wkład w nagraniu miał Dominik, który przy pomocy pani Magdaleny Cepielik zmontował filmik. Dzięki zaangażowaniu Dominika powstał nie tyko ciekawy filmik ale również zostały przez niego zauważone śmieszne sceny, które miały miejsce przy nagrywaniu.

Bardzo DZIĘKUJĘ  :) Dominikowi za jego pracę i mam nadzieję, że następny filmik już nie będzie dla niego wyzwaniem a po prostu świetną zabawą z programem Pinnacle Studio.

Przygotowania przed wizytą studyjną w Turcji

Do pierwszego międzynarodowego spotkania, które odbędzie się w Turcji w dniach od 1 do 7 grudnia 2019 roku przygotowują się uczniowie klasy VIII. A jest to Aleksandra, Justyna, Weronika i Dominik. Tematem naszego pierwszego wspólnego spotkania jest woda czyli jej znaczenie, zanieczyszczanie i oczyszczanie.

Ciekawe informacje o Turcji można przeczytać na naszej szkolnej stronie.

• Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Bohaterów Westerplatte w Starej Wsi
      • (18)3329291
      • Stara Wieś 549 34- 600 Limanowa Poland
      • Osoby wnoszące wnioski i skargi przyjmowane są, po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym, w następujących terminach: Wtorek w godzinach od 11:20-12:20 - dyrektor szkoły; Środa w godzinach od 10.00 do 11.00 - wicedyrektor. Skargi i wnioski przyjmowane są wyłącznie w formie pisemnej lub ustnie z wpisem do protokołu. Nie rozpatruje się skarg i wniosków nie zawierających imienia, nazwiska oraz adresu wnoszącego a także skarg i wniosków wnoszonych telefonicznie.
      • poniedziałek: 7.30- 15.30 wtorek: 7.30 - 15.30 środa: 7.30 - 15.30 czwartek: 7.30 - 15.30 piątek: 7.30 - 15.30