• C6 RUMUNIA

e-book about LTT in Romania

C6__Learning_Teaching_Trening__F__lticeni_-_Romania__(1).pdf

Erasmus+ Do Best With Waste – byliśmy z wizytą w Rumunii

W dniach od 12 do 16 września uczennice Zuzanna Dutka, Izabela Leśniak oraz Wiktoria Postrożny ze Szkoły Podstawowej Nr 1 w Starej Wsi wraz z nauczycielami Lidią Kazior i Marią Kita (szkolnym koordynatorem projektu) brały udział w kolejnym spotkaniu w ramach realizacji projektu Erasmus+ Do Best With Waste. Tym razem tematem spotkania była elektryczność. Na spotkanie w Rumunii przybyło 24 uczniów z Bułgarii, Polski, Portugalii, Turcji oraz Włoch. Uczniowie brali udział w warsztatach organizowanych przez rumuńską szkołę, dzielili się wiedzą na temat elektryczności, prezentowali przygotowane materiały jak również zwiedzali przepiękne tereny Rumunii. Goszcząca nas szkoła Scoala Gimnaziala "Ion Irimescu" znajduje się w Fălticeni w północno-wschodniej Rumunii na Wyżynie Mołdawskiej. Zespół nauczycieli z Rumunii przygotował dla nas wiele atrakcji. W Fălticeni odwiedziliśmy burmistrza jak również zwiedziliśmy Muzeum Wody „Mihai Băcescu”.

Jest to muzeum przyrodnicze gdzie prezentowane eksponaty podkreślają wkład nauki rumuńskiej w dziedzinie hydrobiologii oraz Muzeum sztuki Ion Irimescu, który był jednym z największych rumuńskich rzeźbiarzy i rysowników określany mianem „patriarchy sztuki i rzeźby rumuńskiej”. W kolejny dzień byliśmy we wsi Dolhești leżącej 15 km od Fălticeni, gdzie spotkaliśmy kowala i kożusznika. W tych okolicach ludność wiejska nadal zachowuje swoje zwyczaje, tradycje i pyszne jedzenie, którym zostaliśmy poczęstowani. Udało nam się również zobaczyć miejscowość Cacica, jest ona związaną z solą kamienną i z kopalnią soli. Tutaj do pracy sprowadzono w XVIII w. między innymi polskie rodziny z Wieliczki i Bochni. Jest w tej miejscowości również duży kościół, którego architektem był Polak a księżami katolickimi w tym kościele zazwyczaj byli Polacy. W 2000 roku nasz papież Jan Paweł II nadał mu tytuł bazyliki mniejszej.

Jedną z głównych atrakcji tego dnia była przejażdżka leśnym wąskotorowym pociągiem parowym „Mocăniţa” który powstał ponad 100 lat temu. Przy odgłosach typowych dla parowych kolejek i z wiatrem we włosach mogliśmy podziwiać piękną przyrodę Bukoviny, chociaż miejscami bardzo była podobna do naszych rodzimych górek.

Zobaczyliśmy również malowane prawosławne cerkwie w północnej Rumunii na Bukovinie, które są ozdobione malowidłami na zewnątrz i wewnątrz budynku. Był to obronny monastyr z malowaną cerkwią wewnątrz czyli klasztor Moldovita, który jest jednym z najstarszych budynków klasztornych w tym regionie znajdujący się w miejscowości Vatra Moldoviței oraz drugi bardzo podobny w miejscowości Voroneț. Zwiedziliśmy również miasto Suceava, które w XV i pierwszej połowie XVI stulecia było stolicą Mołdawii, a w nim mieliśmy okazję być w obserwatorium astronomicznym jak również w Muzeum Wsi Bukowińskiej w którym mogliśmy zobaczyć jak dawniej wyglądały domostwa na rumuńskiej wsi. A po nim oczywiście zwiedziliśmy ruiny zamku na wzgórzu, który nazywany był dawniej twierdzą tronową. Potężne mury pomimo, że są zniszczone do dziś przypominają o swojej wielkości w XIV-XV w. kiedy to mieszkańcy zamku bronili się przed najeźdźcami.

W ostatni dzień naszej wizyty w Fălticeni uczniowie brali udział w pokazie prezentacji o fotowoltanice w Rumunii, którą przygotowali tym razem uczniowie z rumuńskiej szkoły oraz wszyscy wspólnie zagrali w Kahoot! Kolejny raz na spotkanie w LTT, Kahoot! napisał jeden z naszych już byłych uczniów Marek Bulanda na prośbę koordynatora z Rumunii. Niestety nasz czas w Rumunii dobiegł końca i znów nas czekała długa podróż do Polski. Nie mniej jednak bardzo się cieszę, że uczennice, które brały udział w tej wyprawie nie tylko zobaczyły piękny kawałek Rumunii ale również nawiązały kilka przyjaźni, bo przecież o to szczególnie chodzi w naszych podróżach z Erasmus+.

GALERIA

Szkolny koordynator projektu Erasmus +

Maria Kita

Sprawozdania uczniów z pobytu w Rumunii

NIEDZIELA    11.09.2022r  autor: Zuzanna Dutka

Przyjechałyśmy na lotnisko do Krakowa o godzinie 5:00. Oddałyśmy bagaż, przeszłyśmy odprawę i czekałyśmy na samolot. Odleciałyśmy do Wiednia o 5:30 i dolecieliśmy o godzinie 7:00. Przez następne 5 godzin czekałyśmy na lotnisku w Wiedniu na kolejny samolot. O godzinie 14:00 poleciałyśmy do Jessy. Z Jessy jechałyśmy przez 2 godziny do Falticeni. Po rozpakowaniu się w hotelu poszłyśmy na pizzę i na spacer po mieście. Byłyśmy na placu zabaw i obejrzałyśmy piękny tamtejszy kościół. Potem wróciłyśmy do hotelu i resztę dnia odpoczywałyśmy.

PONIEDZIAŁEK    12.09.2022r autor: Zuzanna Dutka

Wstałyśmy wcześnie i poszłyśmy na śniadanie. Po śniadaniu udałyśmy się do szkoły w Falticeni, gdzie przedstawiłyśmy swoją prezentację na temat naszej szkoły i Limanowej oraz oglądałyśmy prezentacje innych uczniów z innych krajów. Potem poszłyśmy do lokalnego muzeum w Falticeni, gdzie była ciekawa wystawa na temat lokalnej flory i fauny oraz do muzeum rzeźby i rysunków. Następnie wszyscy udałyśmy się na spotkanie z burmistrzem. Pan Burmistrz bardzo miło nas przyjął. Po krótkiej rozmowie wróciłyśmy do hotelu. Wieczorem udałyśmy się do tamtejszych rodzin. Miałyśmy okazję zobaczyć jak mieszkają ludzie w Rumunii, skosztować obiadu, miło spędzić czas i ćwiczyć swój język angielski. Do hotelu wróciłyśmy późno i byłyśmy bardzo zmęczone.

Wtorek 13.09.2022  autor: Wiktoria Postrożny

We wtorek rano po śniadaniu udaliśmy się wszyscy na przystanek autobusowy oddalony kilka metrów od hotelu. Po chwili czekania na autokar, wsiedliśmy do niego i pojechaliśmy na warsztaty. Na miejscu przywitały nas Panie ubrane w tradycyjne stroje rumuńskie, oprowadziły nas po ośrodku i wyjaśniły co będziemy robić. Na początku robiliśmy drożdżowe bułeczki nadziewane słodkim serem, a w oczekiwaniu aż się upieką (były naprawdę bardzo smaczne) zrobiliśmy ekologiczną paradę ubrań. Gra polegała na tym, że zostaliśmy podzieleni na cztery międzynarodowe grupy. Każda z grup miała swojego modela i w ciągu piętnastu minut mieliśmy go ubrać w Eko materiały, które czekały na nas na środku miejsca przydzielonego na grę. Aby zdobyć materiały mieliśmy w jednym czasie wszyscy pobiec w stronę reklamówek gdzie były najróżniejsze rzeczy takie jak folie, kartonowe kubki, prześcieradła itp. Po upływie określonego czasu, każdy z modeli musiał się zaprezentować, to znaczy przejść przez całą długość miejsca gdzie odbywała się gra i wrócić. Nauczyciele i Koordynatorzy byli naszymi sędziami, którzy dawali nam punkty. Po paradzie ubrań nadszedł czas na lunch i nasze pyszne bułki. Po obiedzie udaliśmy się do oddalonej kilka metrów dalej zagrody owiec gdzie Pan oprowadził nas po domu i opowiedział o swojej pracy. Był to kożusznik, który szył tradycyjne rumuńskie kożuchy ze skór owiec. Wstąpiliśmy też do kuźni, by zobaczyć jak pracuje kowal. Jedliśmy też jabłka zrywane prosto z jabłoni oraz winogrona. Po czym pojechaliśmy autokarem do hotelu. To był ciekawy dzień.

14.09.2022r.   - Środa autor: Izabela Leśniak

W środę pojechaliśmy do pięknego kościoła, przed którym był pomnik naszego polskiego papieża Jana Pawła II. Kościół w środku był pięknie zdobiony, złote zdobienia podkreślały tylko piękność i unikalność tego kościoła. W środku również były konfesionały, które były tak duże jak nasze dwa polskie. Co ciekawe przy budowie tego kościoła pracowali Polacy, którzy zamieszkiwali ta miejscowość i pracowali w tutejszej kopalni soli.  Później poszliśmy do kopalni soli, która znajdowała się niedaleko kościoła. Patronką tej kopalni soli była św. Barbara. Zeszliśmy ponad 200m. pod ziemię. W kopalni wszystko co widzieliśmy było robione ręcznie, co potrafiło wzbudzić szacunek do cierpliwości i zapału górników. Po zwiedzaniu udaliśmy się do restauracji na obiad. Po pożywnym posiłku pojechaliśmy autokarem na peron. Jechaliśmy koleją przez piękne miejscowości Bukoviny, krajobrazy były cudowne. Po wspaniałej wycieczce pociągiem, zatrzymaliśmy się na jedzenie aby doładować naszą energię. Po jedzeniu udaliśmy się do autokaru, po czym na chwilę do hotelu, ponieważ każda z nas szła w tym dniu do rodzin na kolację. Po przyjściu od rodzin byłyśmy do końca wieczoru w hotelu.

Czwartek 15.09.2022  autor: Wiktoria Postrożny
          W czwartek po śniadaniu udaliśmy się na przystanek autobusowy, z którego zazwyczaj odjeżdżaliśmy. Na miejscu czekał na nas autokar do którego wsiedliśmy i pojechaliśmy do Suczawy. Pierwszym punktem naszego planu było obserwatorium astronomiczne, gdzie Pan pokazał nam różne ciekawe elementy kosmosu takie jak planety, gwiazdy i znaki zodiaku. Przekazał nam również wiele ciekawych informacji i ciekawostek. Po godzinie spędzonej w obserwatorium udaliśmy się do Muzeum. Następnie pojechaliśmy do centrum handlowego gdzie mieliśmy 3 godziny czasu na zakupy i lunch. Po zakupach pojechaliśmy do muzeum wsi, gdzie były stare domy i szkoła. Muzeum było zrobione na wzór starych wsi rumuńskich, by pokazać jak dawniej żyli ludzie. Następnie udaliśmy się do ruin potężnej twierdzy gdzie spędziliśmy czas rozmawiając z innymi uczniami z różnych krajów. Było naprawdę miło. Po całym dniu wróciliśmy do hotelu, a potem poszliśmy na kolacje.

16.09.2022r. - piątek  autor: Izabela Leśniak

W piątek wracaliśmy do naszej ojczyzny, lecz oczywiście mieliśmy jeszcze parę spraw do załatwienia rano. Poszliśmy do szkoły, w której graliśmy w Kahoot’a, potem mieliśmy 20-minutową przerwę, aż przyszedł czas na sadzenie drzew, każdy kraj sadził własne drzewo, w tym my zasadziliśmy polskie drzewo. Później niestety przyszedł bolesny czas pożegnania, dzięki temu wyjazdowi nie dość, że doskonaliłyśmy swój angielski oraz wymowę i znajomość słownictwa to poznałyśmy wspaniałych ludzi. W południe pojechaliśmy na lotnisko, polecieliśmy z Jessy do Wiednia, a z Wiednia do Krakowa. To była niezapomniana przygoda!

• Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Bohaterów Westerplatte w Starej Wsi
      • (18)3329291
      • Stara Wieś 549 34- 600 Limanowa Poland
      • Osoby wnoszące wnioski i skargi przyjmowane są, po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym, w następujących terminach: Wtorek w godzinach od 11:20-12:20 - dyrektor szkoły; Środa w godzinach od 10.00 do 11.00 - wicedyrektor. Skargi i wnioski przyjmowane są wyłącznie w formie pisemnej lub ustnie z wpisem do protokołu. Nie rozpatruje się skarg i wniosków nie zawierających imienia, nazwiska oraz adresu wnoszącego a także skarg i wniosków wnoszonych telefonicznie.
      • poniedziałek: 7.30- 15.30 wtorek: 7.30 - 15.30 środa: 7.30 - 15.30 czwartek: 7.30 - 15.30 piątek: 7.30 - 15.30